כאשר אתם יוצאים לדרך העסקית שלכם, אתם לא פחות מחייבים לחתום ביניכם על חוזה עם השותפים שלכם. החוזה יגדיר את דרכי הפעולה שלכם, את חלוקת הרווחים, את כמות האחוזים של כל אחד מכם וגם סעיפים חשובים שרלוונטים ליום שבו, חס וחלילה, הדברים כבר יפסיקו לעבוד בצורה מיטבית ביניכם. תניית בוררות היא אחד הסעיפים הללו שחשוב לכלול בחוזה שלכם, אז בואו נכיר אותה קצת יותר לעומק ונבין מהי בכלל.

הדרך העסקית שלכם – אולי היא נהדרת, אבל היא לא מובטחת לתמיד

כאשר אנחנו יוצאים לדרך עם עסק חדש, כולנו תקווה שהעניינים יתקתקו כמו שעון, ויצליחו לעבוד על הצד הטוב ביותר. לעומת זאת, לפעמים ככל שהעבודה נכנסת לקצב ומגדילה את נפח הפעילות שלה, אנחנו מגלים שלא בכל המקומות אנחנו מגיעים להסכמות עם השותפים שלנו.

תניית בוררות, אם כן, היא סעיף שקובע שבמידה והשותפים בעסק מגיעים לכדי מחלוקות, הם ניגשים לתהליך של בוררות. לאור תניית בוררות, יודעים הצדדים שבוררות היא ההליך המוסכם על שניהם, ושהם בחרו בו מבעוד מועד ולקחו בחשבון את כל ההשלכות שיכולות להיות לו.

תניית בוררות מובילה להליך בוררות – שמה קורה בו?

אם סיכמו ביניהם השותפים העסקיים על תניית בוררות, בעת מחלוקת שאינה ניתנת לפתרון על ידי שניהם, הליך הבוררות הוא זה שאליו הם יגשו. הליך הבוררות הוא הליך שבו הצדדים מעלים את טענותיהם בפני הבורר, והוא זה שמחליט באיזה צד לבחור. הצד שבו יבחר הבורר, הוא הצד שטענותיו הם אלו שיתוו את דרכו החדשה של העסק, בעוד הצד השני מחוייב לפעול על פיה ולקבל אותה כמות שהיא, מבלי לערער עליה או לנסות לשנות אותה.

קיימות גם אפשרויות נוספות כמו גישור או הליכים משפטיים, אולם הליך הבוררות הוא הליך שמועדף על אנשים רבים, הודות לזמנים הקצרים שלו, ההחלטה החד משמעית והאפשרות להניח את המחלוקת מאחור בצורה המהירה ביותר. את הבורר בסעיף תניית בוררות בוחרים שני הצדדים יחד, כך שמדובר על בורר שמוסכם על שניהם ושהם סומכים על שיקול דעתו.

כתבות נוספות

11.09.2023
גישור עסקי בעולם המודרני
22.12.2022
בית המשפט העליון מצופה לחזק את שיטת הבוררות
19.10.2022
האם הליכי גישור יכולים להציל את חיי הנישואין שלכם?