אתם מכירים את זה שאתם יושבים לארוחת ערב עם חברים, ובמהלך ארוחת הערב אתם מתחילים לגלגל כל מיני רעיונות ויוזמות שנמצאים לכם בראש, אותם תוכלו לפתח בהמשך לכדי עסק? בין אם כן ובין אם לא, הסיפור הזה הוא הסיפור שמלווה לא מעט שותפים עסקיים, שמספרים על הערב ההוא שבו הכל התחיל. בעוד חלק מהאנשים משאירים את השיח הזה בגדר שיח, חלק מהם לוקחים אותו צעד קדימה ואכן יוצאים לדרך עסקית חדשה ומשותפת. כחלק מהעניין, כדאי להגדיר סעיפים שיוכלו להגן על שני הצדדים, ובין היתר סעיף תניית שיפוט הוא סעיף שאותו כדאי להכניס לחוזה שלכם.

מה זה אומר בכלל תניית שיפוט?

כששני צדדים יוצאים לדרך משותפת, השאיפה היא לצעוד בדרך הזו בצורה נעימה ועם כמה שפחות מחלוקות או סימני שאלה. לעומת זאת, בפועל לא פעם מתרחש מצב אחר לגמרי, ובו המחלוקות עלולות להוביל למצב של פיצוץ אמיתי. תניית שיפוט הוא סעיף שמונע מהפיצוץ הזה לקרות – הוא סעיף שמחייב מראש את שני הצדדים, במצב של מחלוקת, לגשת לבית המשפט שיוכל להכריע בעניינם.

תניית שיפוט היא אמנם רלוונטית לשותפות עסקית – אבל לא רק לה

תניית שיפוט, אם כן, מגנה על שני הצדדים במקרה של מחלוקת, כאשר הם שניהם לוקחים בחשבון שבמקרה שבו הם יצטרכו לפתוח בהליך משפטי – אחד מהם יצא ממנו כאשר ידו על העליונה, ואילו השני יצטרך לפעול על פי הנחיות בית המשפט. ברגע שסעיף תניית שיפוט נכתב ונחתם על ידי שני הצדדים, כאשר המצב ביניהם הוא מעולה והם נרגשים לקראת תחילת הדרך המשותפת, ברגע האמת אין כל אפשרות לערער עליו או להטיל בו ספק, וההחלטה המתקבלת על ידי בית המשפט – היא ההחלטה שצריכה ללוות את העסק מאותו רגע והלאה.

חשוב להבין שסעיף תניית שיפוט רלוונטי לא רק לשותפות עסקית, אלא גם בחוזים אחרים שנחתמים בין שני שותפים לדרך – זוגות שעומדים להינשא, עובד ומעביד ועוד. סעיף תניית שיפוט צריך להיות מקובל על שני הצדדים, כמובן, ולהיחתם לפני שהם מתחילים את הדרך המשותפת שלהם.

כתבות נוספות

11.09.2023
גישור עסקי בעולם המודרני
22.12.2022
בית המשפט העליון מצופה לחזק את שיטת הבוררות
19.10.2022
האם הליכי גישור יכולים להציל את חיי הנישואין שלכם?