קיימים מצבים בהם שני צדדים לא מגיעים להסכם על סוגייה מסויימת ונדרש להכניס צד שלישי לצורך ניסוח הסכם משותף. הסכמים רבים מכילים התניית שיפוט. השאלה המתבקשת שנקשרת לעובדה הזו, היא למה כדאי להוסיף תניית שיפוט להסכם? הסיבות הן שונות ומגוונות ולצורך כך כתבנו עבורכם מאמר קצר שיבהיר למה התנייה כזו חשובה לא רק לצד השני אלא גם עבורכם.

מהי התניית שיפוט?

תניית שיפוט היא סעיף אשר מוכנס להסכם בו מסכימים שני הצדדים על מקום שיפוט ספציפי בו יהיה ניתן לדון ולברור על ההסכם עליו שני הצדדים מעוניין לחתום. נוסח סעיף ההתנייה צריך להיות ספציפי ומדוייק להסכם עליו רוצים לחתום וכמובן לשני הצדדים.

למה כדאי להוסיף תניית שיפוט להסכם?

  1. הסכמה ראשונית – מיקום השיפוט הוא הדבר הראשון שעליו שני הצדדים יכולים להסכים עליו והוא בעצם עשוי להיות הבסיס הראשוני להסכם הרצוי. כאשר שני הצדדים מסכימים מראש על מיקום השיפוט, זה מקנה לשני הצדדים התחלת בסיס משותפת.
  2. יתרון עבור אחד הצדדים – להבדיל מהסיבה הקודמת, בנסיבות מסויימות התניית שיפוט להסכם יכולה להקנות כוח לאחד הצדדים. לדוגמא, כאשר שתי חברות גדולות שאחת מהן ממוקמת בארצות הברית ואחת מהן בישראל, שימוש בבית המשפט האמריקאי יכול להוות בעיה גדולה לאור הבירוקרטיות השונות הקיימות בארצות הברית להבדיל מהבירוקרטיות הישראליות ולהפך.
  3. נוחות – בהמשך לסעיף הקודם, הוספת התניית שיפוט מאפשרת גם נוחות לאחד מהצדדים ובכך ידיעה מראש איפה המשפט או ההסכם הולך להתבצע יכול להוות גם נוחות וגם שליטה יתרה במצב להבדיל מסיטואציות בהן אתם לא יודעים היכן המשפט יתבצע או ההסכם.

לסיכום, כמו שראיתם יש לא מעט יתרונות להוספת התניית שיפוט להסכם, ידיעה מראש את מיקום השיפוט ובית המשפט יכולה לאפשר לשני הצדדים סוג של רוגע והכנה טרום משפטית ובכך כל צד יוכל להגיע מראש עם ידע מקדים מה הוא צריך לעשות ומה נדרש ממנו. בנוסף זה גם יכול לתת יתרון משמעותי לאחד מהצדדים במידה ואתם מעוניינים בזה.

כתבות נוספות

11.09.2023
גישור עסקי בעולם המודרני
22.12.2022
בית המשפט העליון מצופה לחזק את שיטת הבוררות
19.10.2022
האם הליכי גישור יכולים להציל את חיי הנישואין שלכם?