הרצון של אנשי עסקים לבצע עסקה מוצלחת לא תמיד מתממש. במקרים מסוימים מתעוררת השאלה בנוגע לדרך הסדרת סכסוכים עסקיים – פניה לבית המשפט או להליך גישור או בוררות.

שאלות אלו עולות פעמים רבות עוד לפני שמתגלה הסכסוך – כבר בשלב מוקדם בו מנוסח ההסכם בין הצדדים. צדדים אלו רשאים להוסיף להסכם "סעיף בוררות".

במידה שקיימת בהסכם התניית שיפוט, לדוגמא, סעיף בוררות, יקיים את ההליך ליישוב הסכסוך, בורר, אשר יבחר בהסכמה ע"י הצדדים, יקשיב לטענותיהם, ויקבל את ההחלטות לשם פתרון לסכסוכים עסקיים.

כמוכן, ניתן לפנות להליך בוררות גם אם ההסכם כלל לא מכיל סעיף בוררות, אך הבוררות תתקיים בתנאי ששני הצדדים יסכימו על כך.

יתרונות הליך בוררות לעומת ההליכים בבתי משפט

להליך בוררות יתרונות ביחס להליך המתקיים בבית משפט. היתרון הבולט הינו משך הזמן – הליכים בבתי משפט עלולים להימשך שנים רבות, בעוד שהליכי בוררות חייבים להסתיים תוך תקופה קצרה של שלושה חודשים בלבד (הבורר רשאי להאריך את התקופה בשלושה חודשים נוספים). כמו כן, עלויות ניהול הליך הבוררות חסכוני הרבה יותר לעומת הליך שמתקיים בבית המשפט.

יתרון נוסף בין שני ההליכים הוא שבהליך בוררות, זהות הגורם המכריע את הסכסוך נקבעת על ידי הצדדים, ואילו בהליך משפטי הנידון בבית משפט, זהות הגורם המכריע את הסכסוך נקבעת על ידי נשיאות בית המשפט. כך, נציין כי בהליך הנידון בבית משפט זהות המכריע בהליך יהיה בהכרח שופט, ואילו בהליך בוררות אין כל חובה לכך.

מעבר לאמור, חוק הבוררות מאפשר לצדדים להחליט האם הדיון יתבצע בכפוף לדיני הראיות ולסדרי הדין החלים בבתי המשפט. יוער כי במידה שהצדדים לסכסוך קובעים כי הדיונים יתנהלו באופן שונה, הם עשויים לחסוך זמן יקר.

יתרון נוסף להליך הבוררות, דיסקרטיות.

בעוד שהליכים המתנהלים בבתי משפט גלויים וחשופים לכל (בכפוף לחריגים), הצדדים להסכם רשאים לקבוע בסעיף הבוררות בהסכם, כי הליך הבוררות יתקיים באופן דיסקרטי.

התעוררה ביניכם מחלוקת? פנו אל המרכז הישראלי לגישור ובוררות

במידה שהתעורר ביניכם סכסוך עסקי ואינכם מעוניינים להיכנס להליך ארוך ומתיש בבית משפט, עומדת בפניכם אפשרות ליישב סכסוכים עסקיים באמצעות הליך בוררות.

על יתרונותיו הרבים של הליך פתרון לסכסוכים עסקיים הוסבר לעיל, כעת עליכם להחליט האם הנכם מעוניינים להפיק את היתרונות הגלומים בו.

אנו מזמינים אתכם לפנות למרכז הישראלי לגישור ובוררות, נוכל לסייע לכם לאורך כל ההליך, לשמור כמובן על הפרטיות של הצדדים, לחסוך לכם זמן, משאבים ואנרגיות ולאפשר לכם להשפיע על תנאי ההליך.

בראש המרכז הישראלי לגישור ובוררות עומדים שופטים בכירים ומומחים מנוסים, אשר סייעו לאנשים רבים ליישב סכסוכים עסקיים בצורה יעילה ותוך זמן קצר.

"המרכז הישראלי לבוררות" מעניק פתרון יעיל ומהיר למחלוקות, מחוץ לכותלי בית המשפט. נחיצותו של המרכז מתעוררת בפרט בעת הזו, לאור הצפת בתי המשפט בתביעות רבות על רקע משבר הקורונה. 

המרכז מתאים לצדדים (בשיתוף עמם) את המסלול האופטימלי, המהיר והאפקטיבי לפי צרכיהם, שימזער את נזקיהם ויאפשר להם להמשיך את חייהם ועסקיהם בהצלחה. צוות המרכז מורכב משופטים בכירים בדימוס ומאנשי מקצוע ותיקים ומנוסים בתחומי המשפט, הכלכלה, העסקים וניהול משברים ומשא ומתן.

כתבות נוספות

11.09.2023
גישור עסקי בעולם המודרני
22.12.2022
בית המשפט העליון מצופה לחזק את שיטת הבוררות
19.10.2022
האם הליכי גישור יכולים להציל את חיי הנישואין שלכם?